Blog

Spelregels schrijven? Zo doe je dat!

Spelregels schrijven is geen gemakkelijke klus. Je wilt veel informatie overbrengen op een duidelijke manier. Bovendien hebben verschillende spelregels invloed op elkaar. Welke spelregels leg je eerst uit om alles overzichtelijk en begrijpelijk te houden? Met deze structuur kom je al een heel eind!

Inleiding

Begin je spelregels met een beknopte, pakkende beschrijving van het spel. Laat de spelers kennismaken met het verhaal, hun rol en wat ze gaan doen. Deze informatie geeft de juiste achtergrond om de spelregels goed te begrijpen.

In de inleiding kun je ook aangeven wat voor type spel het is. Is het een familiespel? Een strategisch spel voor volwassenen? Of misschien een educatief spel voor kinderen? Zo weten spelers of het bij hun past. Houd het kort en bondig. De inleiding moet vooral de nieuwsgierigheid prikkelen en verwachtingen scheppen.

Welkom in de wereld van Zombieboeren versus Monsters! In dit spel stap je in de schoenen van zombieboeren.Na jaren van jagen en mensen verdrijven, wil je jouw ondode dagen spenderen om je bijzondere vogels te kweken. Helaas is je dat niet gegund. Monsters zoals draken, Cthulhu en zelfs kwaadaardige schapen verstoren je rust! Werk samen met andere boeren, bereken je risico en red je boerderij van de ondergang!

  1. De rol van de spelers
  2. Het achtergrondverhaal
  3. Een spel met samenwerking en geluk

Doel van het spel

Bij het doel van het spel vertel je hoe de spelers kunnen winnen. In tegenstelling tot de inleiding, waar je de spelers vooral enthousiast wilt maken, moet je hier veel concreter zijn. Hoe wint een speler? Wat is hun einddoel? Maak het helder, maar ga nog niet in op de details van de spelonderdelen. Schrijf dus niet: ‘Je moet vijf kaarten in drie verschillende kleuren verzamelen’, maar: ‘Verzamel vijf grondstoffen, waarvan minstens één van elke soort’. Bij eenvoudige spellen kun je het doel al in de inleiding vermelden.

Het doel van het spel is eenvoudig. Kweek samen de grootste vogels om je te beschermen tegen angstaanjagende monsters. Je vogels beginnen klein, maar worden steeds groter. Zodra de spanwijdte van hun vleugels gelijk aan, of groter is dan de monsters, durven ze je land niet meer op. Heb je alle monsters verjaagd? Dan win je het spel!

  1. Het doel van het spel in één zin
  2. Winconditie

Inhoudsopgave

Ga je spelregels schrijven en heb je meer dan één pagina? Dan voeg je best een inhoudsopgave toe met paginanummers. Op deze manier vinden spelers gemakkelijk alle informatie terug. Beperk de inhoudsopgave tot twee, maximaal drie niveaus.

  1. Spelonderdelen ………………………..
  2. Spelopzet ………………………….
  3. Overzicht van een ronde ………………
    1. Monsterfase ……………………
    2. Kweekfase ………………………..
    3. Actiefase ………………………..
    4. Aanvalsfase …………………….
    5. Voedselfase …………………….
  4. Speciale regels en uitzonderingen ……….
  5. Einde van het spel …………………….
  6. Varianten …………………………….
  7. Samenvatting …………………………….
  8. Verklarende woordenlijst …………………

3

3

4

6

7

10

13

14

15

15

16

18

19

Spelonderdelen

In dit overzicht voeg je afbeeldingen toe, één voorbeeld van elk spelonderdeel, met hun namen en aantallen. Op deze manier hebben spelers een visueel referentiepunt en kunnen ze snel controleren of hun spel volledig is. Als er spelonderdelen van dezelfde soort zijn, maar verschillende spelregels hebben, vermeld ze dan afzonderlijk. Denk bijvoorbeeld aan drie verschillende voorwerpkaarten die uit dezelfde trekstapel komen, maar die je in een andere fase moet spelen. Dit maakt het later gemakkelijker om naar specifieke onderdelen te verwijzen.

  • 1 spelbord met de zombieboerderij
  • 5 zombieboeren
  • 12 monsterkaarten
  • 30 monsterfiches
  • 132 vogelkaarten
  • 30 dubbelzijdige ei- en kuikenfiches
  • 60 voedselfiches
  • 30 zombietokens
  • 52 actiekaarten

Vermits dit een fictief spel is, mag je de afbeeldingen er zelf bij verzinnen. 🙂

Spelopzet

Hier leg je uit hoe je het spel klaarmaakt om te spelen. Beschrijf waar de spelonderdelen op het bord moeten worden geplaatst, hoe kaarten moeten worden geschud en verdeeld, en eventuele andere initiële stappen. Zorg ervoor dat het gemakkelijk te volgen is, zoals bijvoorbeeld met een genummerde lijst waarmee je naar een afbeelding verwijst.

  1. Plaats het spelbord in het midden van de tafel.
  2. Schud de monsterkaarten en leg ze als een gedekte stapel naast het bord.
  3. Leg de bijzondere vogelkaarten, actiekaarten en monsterfiches apart als afzonderlijke stapels.
  4. Elke speler kiest een zombieboer en ontvangt twee eieren.

Vermits dit een fictief spel is, mag je de afbeelding er zelf bij verzinnen. 🙂

Overzicht van een ronde

Een spelronde bestaat uit een reeks stappen of fases die spelers moeten doorlopen. Deze stappen variëren van spel tot spel en is meestal een herhalend patroon van acties om bepaalde doelen te bereiken. In eenvoudige spellen bestaat een ronde uit één beurt voor elke speler, terwijl complexere spellen nog andere gebeurtenissen hebben buiten de spelersbeurten.

Het spel verloopt in zeven rondes. Elke ronde bestaat uit vijf fases.

  1. Monsterfase: Trek een monsterkaart en leg deze open op tafel.
  2. Kweekfase: De vogelpopulatie groeit. Elke kooi wordt één stap opgewaardeerd.
  3. Actiefase: Spelers voeren om de beurt acties uit.
  4. Aanvalsfase: Monsters en vogels vallen aan.
  5. Voedselfase: Voor elke vogel wordt een voedselfiche afgelegd.

Overzicht van een fase

Indien je spel meerdere fases heeft, bespreek dan elke fase afzonderlijk in de juiste volgorde. Overloop elke fase stap voor stap en leg duidelijk uit welke handelingen spelers moeten uitvoeren met de spelonderdelen. Wees zo concreet mogelijk. Als een fase zich afspeelt op een specifieke locatie op het spelbord kun je een afbeelding toevoegen.

Kweekfase

Overloop de vogelkooienvan links naar rechts. Elke kooi wordt één stap opgewaardeerd.

  • Kooien met twee of meer volwassen vogels, zonder eieren of kuikens: leg één ei. Leg een ei-fiche in de kooi. Het type ei moet hetzelfde type zijn als één van de volwassen vogels, of een gecombineerd type. Als je een type ei wilt, maar dit type is niet aanwezig in de kooi, kun je dit ei-fiche niet plaatsen.
  • Kooien met een ei: het ei kom uit.Draai het ei-fiche om naar de kant van het kuiken.
  • Kooien met een kuiken: het kuiken wordt volwassen.Leg het kuikenfiche af en neem de bijpassende vogelkaart uit de voorraad. Plaats deze in de kooi of op de weide. Er kunnen niet meer dan vier volwassen vogels in één kooi zitten. Zodra een vijfde vogel volwassen wordt, zet je deze meteen op de weide.
  1. Locatie op het speelbord
  2. Doel van de fase
  3. Thematische toelichting
  4. Instructies in verband met de spelonderdelen

Overzicht van een beurt

Beschrijf hoe de beurt begint, welke acties een speler kan ondernemen en hoe de beurt eindigt. Vermits je hierna de acties in detail uitlegt, kan het overzicht van een beurt vrij kort zijn.

Actiefase

De boer die het dichtst bij de boerderij staat, is als eerste aan de beurt. De boer die het verst van de boerderij staat, komt als laatste aan de beurt. Staan meerdere boeren in dezelfde zone? Dan beslissen jullie wie eerst speelt.

In je beurt mag je drie acties doen. Je mag dezelfde actie meerdere keren uitvoeren. De acties zijn: je boer verplaatsen, een actiekaart spelen, voedselfiches oprapen en voedselfiches ruilen met een andere boer in dezelfde zone.

  1. Wanneer een speler aan de beurt is
  2. Bijzondere situatie
  3. Overzicht van de acties

Zoals je ziet in dit voorbeeld, hoeft de kop niet altijd ‘Overzicht van een beurt’ te zijn.

Uitleg van de acties

Acties zijn subkoppen of een opsomming onder het overzicht van een beurt. Leg elke actie in detail uit, waarbij je de benodigde spelonderdelen benoemt en duidelijke instructies geeft. Geef voorbeelden om je uitleg te illustreren en voeg eventueel een afbeelding toe.

Je boer verplaatsen

Je mag je boer verplaatsen naar een aangrenzende zone. Je hoeft hierbij geen rekening te houden met wie of wat daar staat. Je mag dus je boer in een zone met een monster zetten. Wil je echter uit een zone met een monster verplaatsen? Dan verplaatst dit monster met je mee.

Voorbeeld:
Boer Breinloos beslist om in de zone van zijn adelaar te gaan staan om hem te helpen. In deze zone staat ook een gouden draak. Wanneer boer Breinloos deze zone weer wilt verlaten terwijl de draak nog niet is verslagen, volgt de draak hem.

Speciale regels en uitzonderingen

Afwijkende regels, speciale krachten, of uitzonderingen op de standaardregels, krijgen best hun eigen kop. Op deze manier kunnen spelers gemakkelijk alle informatie over een specifieke regel terugvinden.

Zombievogels

Als een vogel wordt verslagen in een zone waar minstens één zombieboer staat, verandert deze vogel in een zombievogel. Leg een zombietoken op deze vogelkaart. Zombievogels behouden al hun eigenschappen, maar hebben geen voedsel nodig in de voedselfase. Wanneer een zombievogel wordt verslagen, is hij niet meer te redden. Hij wordt dan, net zoals de andere vogels, afgelegd.

Einde van het spel

Het doel van het spel wijkt soms af van het einde van het spel. Zo kan het doel zijn om de meeste punten te halen, maar eindigt het spel na zeven rondes of moet er aan een andere voorwaarde worden voldaan. Als de laatste ronde afwijkt van de voorgaande rondes, leg dan stap voor stap de verschillen uit. Herhaal hoe je het spel wint. Als je gebruik maakt van een puntentelling, kun je dit hier toevoegen.

Het spel eindigt na zeven rondes of wanneer alle monsters zijn verslagen.

Varianten

Kan je de moeilijkheidsgraad van het spel aanpassen? Of heb je een speciale variant voor meer of minder spelers? Licht deze varianten afzonderlijk toe alsof het een nieuw spel is. Je hoeft uiteraard niet opnieuw alle spelonderdelen en acties benoemen, maar behoud dezelfde structuur als de spelregels voor het basisspel.

Solo-variant

Zet het spel op zoals beschreven, met uitzondering van:

  • Haal de monsterkaarten met een 🐲 uit de trekstapel.
  • Ontvang vier eieren.
Tijdens het spel, speel je enkel in de zones met een 🐦. Verder zijn geen veranderingen voor de solo-variant.

Samenvatting en verklarende woordenlijst

Bied een beknopt overzicht van de belangrijkste regels en meest voorkomende acties. Als je veel verschillende termen gebruikt, is het handig om een verklarende woordenlijst toe te voegen. Dit is handig voor spelers die snel iets willen opzoeken tijdens het spelen.

Spelregels schrijven: de gouden tip

Heb je spelregels die niet in deze structuur passen? Dan is mijn gouden tip: ga van algemeen naar specifiek.

 

Begin met het uitleggen van het concept en ga dan dieper in op de bijzonderheden. Deze aanpak maakt het voor spelers gemakkelijker om de informatie te begrijpen en te verwerken. Wees daarbij zo specifiek mogelijk. Stappen die voor jou vanzelfsprekend zijn, zijn dat niet altijd voor nieuwe spelers. Schrijf de spelregels alsof je aan je spelers vraagt om een IKEA-kast in elkaar te zetten. Welke plank neem je eerst? Hoe leg je deze op de grond en welke schroeven heb je nodig? Tijdens het schrijven voelt dit soms wat gek, maar je kunt beter te concreet zijn dan te vaag.

 

Veel succes! Dit artikel ging over de structuur van je spelregels. Wil je meer weten over taal? Lees dan mijn artikel over de meest voorkomende taalfouten in spelregels!

Meer lezen?

sleutelwoorden in spellen

Zo gebruik je sleutelwoorden in spellen (niet!)

verschil tussen strategie en tactiek

Het verschil tussen strategie en tactiek

willekeurig betekenis

Willekeurig, met willekeur, blind: zo twijfel je nooit meer!

bordspeltermen nederlands

Bordspeltermen in het Nederlands

meest voorkomende taalfouten in spelregels

De meest voorkomende taalfouten in spelregels

Samenwerken?

Ja graag! Stuur me een mailtje voor een vrijblijvend gesprek.

Je hoeft nog niets te beslissen, enkel of je koffie of thee wilt.