Blog

Hoe ontwerp je een bordspel? Dit leerde ik!

Wanneer iemand aan me vraagt: “Hoe ontwerp je een bordspel?”, dan begin ik met: “Dé succesformule bestaat niet”. Als ik die kende werd ik onmiddellijk fulltime spelontwerper. Door mijn ontwerpreis heb ik wel een heleboel geleerd. Ik deel mijn tips met jou!

1. Ken je doelgroep

Begin je met het thema of de mechanismen? Het kan allebei. Het is belangrijker om te weten wat voor soort spel je wilt maken. In welke categorie val je? Voor welk type spelers ontwerp je? Begin daarmee en de rest zal volgen.

Zeg alsjeblieft niet dat je een spel ontwerpt voor iedereen. Dat is veel te vaag en bovendien te ambitieus. Je kan nooit iedereen plezieren. Maak je doelgroep erg specifiek. Zeg bijvoorbeeld: “Het is een spel voor families die graag Ticket to Ride spelen” of “Dit is echt iets voor experts die houden van deckbuilders”. Je kunt zelfs zeggen dat je een spel maakt voor je nichtje van zes jaar. Hoe specifieker je de doelgroep maakt, hoe makkelijker het wordt om straks keuzes te maken in je ontwerp.

Heb je een doelgroep en een categorie gekozen? Speel dan andere spellen in deze categorie om te kijken naar wat ze goed doen en wat beter kan. Kortom, laat je inspireren door de “concurrentie”.

2. Testen, testen en nog eens testen

Dit is de minst leuke tip. Wees niet te snel tevreden. Tien keer testen is niet genoeg. Honderd keer komt al dichter in de buurt. En telkens wanneer je iets aanpast, moet je spel opnieuw getest worden. Laat niet enkel familie en vrienden testen, maar benader ook spellenclubs, spellenbeurzen en reviewers. Mensen die je niet kent, zijn een stuk eerlijker. Het is niet altijd fijn om te horen wat ze zeggen, maar wel van onschatbare waarde om je ontwerp naar een hoger niveau te brengen.

Het goede nieuws is: je hoeft niet op alle vragen een antwoord te hebben. Vraag aan testspelers wat zij anders zouden doen. Je zult je verbazen over de originele ideeën waar ze mee komen. Schrijf het allemaal op. Deze tips zijn goud waard.

3. Durf los te laten

Het is superspannend om jouw creatief kindje voor de leeuwen te gooien. Als je jouw spel commercieel rendabel wilt maken, is dit helaas noodzakelijk. Je kan het zelf fantastisch vinden, maar als niemand je mening deelt, dan verkoop je niets . Luister naar de opmerkingen van testspelers. Elke feedback is waardevol, zelfs de feedback waar je het niet eens mee bent. Denk na waarom je deze “onjuiste opmerking” krijgt. Was dit het type speler waar je op mikte? Speelde de testspeler alles correct?

Ja? Dan is het slim om toch iets anders te proberen. Wat is het ergste dat kan gebeuren? Als je het nieuwe prototype helemaal niets vindt, dan ga je gewoon terug naar de vorige versie.

4. Bouw een netwerk op

Het is en blijft mijn stokpaardje: bezoek spellenbeurzen met je prototype!

Mensen hebben al een bepaalde interesse wanneer ze je tafel bezoeken. Ze zijn ontvankelijker om te luisteren naar je verhaal.

Daarbij verkoop je niet enkel je idee, maar ook jezelf. Een mailtje is snel weggeklikt, maar als je in persoon voor hen staat en enthousiast je verhaal doet, blijven mensen langer hangen. Je kan meteen op vragen antwoorden. Je kan je persoonlijkheid laten zien. En wees eerlijk als je het antwoord niet weet. Vraag hun advies. Mensen vinden het heerlijk om gehoord te worden. Doe daar iets mee. Kortom, je kan een klik maken met de persoon die voor je staat.

Je werkt tegelijkertijd aan naamsbekendheid. Nog voordat Adventures in Neverland op Kickstarter kwam, had ik een klein netwerk van fans opgebouwd. Die zaten te wachten totdat ze konden backen. Dit heeft de campagne een enorme start gegeven en anderen overtuigd om mee te doen.

Pssst… Ben je van plan om een spellenbeurs te bezoeken? Kom een keertje hoi zeggen! Dat vind ik leuk!

 

5. Volg je gevoel

Heb je alle bovenstaande tips gevolgd? Heb je goed geluisterd naar testspelers en kritisch nagedacht over je prototype? En denk je: “Ik wil het toch anders doen?”

Volg dan je gevoel. Jij bent en blijft de ontwerper. Het is jouw creatief kindje. Alleen, net als elke ouder wil jij het beste voor je kind. Soms wilt dat zeggen dat je moet loslaten. En soms moet je er blijven achterstaan. Daar is geen eenduidige regel in. Zolang jouw spel de beste versie van zichzelf wordt, ben je een goede ouder voor je creatieve kindje.

Deze tip geldt overigens niet alleen voor het speldesign, maar ook voor de samenwerkingen die je aangaat. Lees uiteraard de kleine lettertjes, maar volg vooral je gevoel. Staan alle neuzen in dezelfde richting? Is er een leuke klik? Je gaat een lange samenwerking aan, dus zorg ervoor dat je met mensen samenwerkt die je vertrouwt.

Deze lijst met tips leerde ik uit mijn eigen ervaring, maar elke ontwerper heeft zijn eigen reis. Dus als je jezelf de vraag stelt: “Hoe ontwerp je een bordspel?”, praat dan zeker ook met andere ontwerpers. Je zult nog meer gouden tips ontdekken!

Meer lezen?

Een verhalend spel maken – De mechanismen

hoe leg je een spel uit

Hoe leg je een spel uit?

Waarom spelen belangrijk is

Worker placement kenmerken

De belangrijkste kenmerken van een worker placement

Buitenspel kenmerken

De belangrijkste kenmerken van een goed buitenspel

geluk in spellen

Geluk in spellen: zo blijft het leuk!

Samenwerken?

Ja graag! Stuur me een mailtje voor een vrijblijvend gesprek.

Je hoeft nog niets te beslissen, enkel of je koffie of thee wilt.